Какво представлява технологията Дигитално Масло
От тук ще научите какво е Дигитално масло, какви са предимствата му и ще направим сравнение с други популярни методи за репродуциране, като "Ръчен релеф", "Пресечен лак" и други.
Под Дигитално масло разбираме съвкупност от цифрови и ръчни техники, позволяващи репродуцирането на живописни произведения на изкуството с безпрецедентна точност и скорост, на цена, доближаваща се до обикновения печат. Резултатите са очарователни и пълни с цвят и въздействащ релеф произведения, изключително близки до определението за оригинал.
Предимства:
- Точно възпроизвеждане на оригиналните цветове
- Точно копиране на релефа при наличие на 3D сканирано копие
- Свобода за влагане на различни материали за текстуриране
- Възможност за създаване на авторски оригинали
- Произволно мащабиране на размерите на релефа и изображението
- Издържливо на вода - картини за баня
- Възможност за производство на репродукции с големи размери
Недостатъци:
- Сложно в технологично отношение
- Трудоемко и времеемко
- Крайният резултат донякъде зависи и от таланта на изпълнителя.
- Скъпи материали и машини
Наборът от техники, които усъвършенстваме вече повече от 12 години, е изключително разнообразен и събира в себе си повечето познати и традиционни техники с достиженията на дигиталната революция в Европа и отвъд океана. Изборът точно какво да се приложи, зависи от конкретното произведение и тиража му.
Резултатът е като истинска картина с реална обемна текстура (не прозрачен гел, изполван в тъй наречения „ръчен релеф“). Технологията също позволява да се апликират във визията истински материали - органично текстуриране като пясък, памук, конопени нишки и кристали и шлак метал, златни или сребърни акценти. Така се създават уникални по своята текстура картини, позволяващи артиста да вложи своята визия и талант в авторски копия, които практически представляват нови версии на произведението.
Основно два са пътищата, които следваме при репродуцирането и всичко зависи от това дали имаме достъп до оригиналното произведение или разполагаме само с негово качествено графично изображение (снимка).
Оригинално произведение |
Цифров файл - снимка |
⬇ 3D сканиране на произведението ⬇ |
⬇ Създаване на релефен макет от художник по снимката, имитирайки техниката на създателя на произведението ⬇ |
⬇ Създаване на мащабируемо ⬇ |
⬇ Създаване на мащабируемо ⬇ |
⬇ Текстуриране и печат върху платно или плоскост. |
⬇ Текстуриране и печат върху платно или плоскост. |
При цифровото 3D сканиране разработихме свой формат за съхранение на дигитални оригинали 4D PixelOil, запазващ за всеки пиксел от картината освен цвят и координати XY и четвърто измерение – височина на релефа по Z оста. Това позволява създаването на мащабируемо 3D копие със свръх висока резолюция, способно да съхрани картината за вечността и възпроизводството й в точност с произволни размери.
Това е и начин дигиталните артисти да пренесат своите произведения от виртуалната в истинската реалност. Един истински мост между двата свята – материализираме виртуалното.
Технологията позволява и на класическите творци да стигнат до повече ценители на таланта им, чрез лимитирани и сертифицирани тиражи. Защо да продават изкуството си само веднъж, като оригинал, след като това е възможно да се мултиплицира десетки пъти. Достигайки до повече хора изкуството им се популяризира, увеличавайки стойността на оригиналните им произведения в пъти.
Сравнение между Дигитално масло и други технологии за репродуциране:
Съществуват много технологии за репродуциране на художествени произведения.
Повечето са свързани с печат на широкоформатен мастилено-струен или лазерен принтер и често биват наричани с общото наименование „Жикле“. Жикле е термин даден ни от Джак Дюган през 1991 годин, обозначаващ всички специализирани висококачествени мастилено-струйни технологии за печат на картини. Той използвайки за основа френската дума за дюза „le gicleur” и измисля термина „giclee” или „разпръсквам“
Ще разгледаме подробно някой от по-популярните техники:
„Ръчен релеф“ или гел-релеф
Под ръчен релеф за разбира нанасянето на слой прозрачна акрилна или силиконова гел-паста (не съществува такова нещо като „прозрачна маслена боя“) върху предварително отпечатано на канаваца или плоскост картина.
Пастата се нанася ръчно с четки или шпакли върху отпечатъка.
Предимства:
- Бърз, достъпен и относително евтин метод.
- В ръцете на добър художник резултатите са доста прилични.
Недостатъци:
- често липсва съвпадение на релефа с мазгите на четките на оригиналното произведение, стилова несъвместимост между релеф и картина.
- Прозрачните пасти след време често губят своята прозрачност и пожълтяват и чувствително променят качествата на визията.
- Поради оптичните свойства на гела (гела играе роля на лупа) е възможно да се получат визуални изкривявания на оригиналните контури и цветове.
- „Лигав ефект“ – ако гела не е подбран или нанесен правилно се получава „слузест“ ефект – повърхнината изглежда мокра и „лигава“
- Текстурата на тъканта на платното се вижда равномерно навсякъде по повърхността на картината, което веднага издава, че картината е печатана.
- Качеството прекалено зависи от таланта на изпълнителя.
Сравнение:
- Дигитално масло: 10 точки
- Ръчен релеф: от 5 до 8 точки
Релефен лак или пресечен лак
Напечатаното копие се лакира със специален прозрачен лак и с помощта на гъба или специална добавка се набраздява, шагренира, получавайки се релефна, грапава повърхност.
Предимства:
- Бърз и много евтин метод
Недостатъци:
- Неособено убедителен изглед, често замъгля визията.
- Пожълтява и губи прозрачност след време
Сравнение:
- Дигитално масло: 10 точки
- Пресечен лак: 2 точки
Ръчен релеф с бои – Дорисуване от художник:
Това е, когато художник нанася мазги боя върху предварително отпечатаната картини с помощта на акрилни или маслени бои. Може да се ограничи до няколко щрихи с цел правдоподобност на отпечатъка или цялостно да прерисува картината използвайки отпечатъка за подложка. Често художниците имат точно това, малко неправилно, в предвид под "Жикле".
Предимства:
- Изключително висока правдоподобност на копието, на практика може да се получи нов оригинал.
- Трайността на боите често е много по-голяма от тази на отпечатъка
Недостатъци:
- Относително бавен и скъп метод
- Качеството на готовото изделие изключително много зависи от умението и старанието на художника – резултатите са от брилянтни до трагични
- Поради различната степен на изсветляване на боите и принта след време може да се получи драстични разлики в пигментацията при рехаво нанасяне на боята.
Сравнение:
- Дигитално масло: 10 точки
- Дорисуване от художник: от 7 до 12 точки